Boek

Leiderschap

in Luisteren

De 7 niveau's van luisteren

voor professionals

auteur

Victor Pierau

 Bestel het boek hier

Onze boekverkoop wordt verzorgd door Managementboek.nl
Bestel

  Heldere en duidelijke methodiek

Herkenbare
voorbeelden

Praktisch toe te 
passen model

 Creëert bewustzijn
en zelfinzicht

Als je naar iemand luistert, zou wel eens kunnen blijken dat jouw eigen gedachten volkomen onjuist zijn.


Heb jij de moed om werkelijk te luisteren naar de emoties van iemand? Als je je in het gevoel van de ander verplaatst, zou jouw boosheid weleens veel minder kracht kunnen krijgen.


En heb jij de moed om werkelijk te luisteren naar de behoefte van iemand? Als je naar iemands behoefte luistert, zou jouw behoefte weleens op een volkomen andere manier kunnen worden ingevuld.


Als je dit zo leest, wil je dan nog wel luisteren? Je gedachten, gevoelens en wensen kunnen er zomaar van veranderen.

Wat zou het dan waard maken om te luisteren?


In dit boek ga je op zoek naar een antwoord op die vraag. Sta je daarvoor open? Ben je bereid om jouw werkelijkheid los te laten en deze waarde te ontdekken? Zo ja, dan heb je het goede boek te pakken.



Voor wie is dit boek?


Dit boek is met name voor professionele luisteraars, mensen die veel communiceren met andere mensen. Of je nu als zorgprofessional naar je patiënten luistert, als callcentermedewerker naar je klanten, als politicus naar burgers of als auditor naar andere professionals, als je dit boek leest, zul je merken, dat je nog veel meer uit dat luisterend contact kunt halen dan je nu al doet.


Als professionele luisteraar luister je in jouw werk en leven al veel. Je hebt de waarde ervan ingezien. Je hebt ook jouw beperkingen ontdekt. Want soms dacht je dat je het echt goed gehoord had, maar bedoelde die ander toch iets anders. En soms zijn jouw emoties zo sterk, dat het moeilijk is om naar iemand te luisteren. Of het kan ook zijn dat jouw belang je verhindert om objectief te luisteren naar wat zich voordoet. Maar juist als je ontdekt hebt dat luisteren niet zo eenvoudig is, is dit boek een uitkomst.


Het is dan ook geen gemakkelijk boek. Het boek gaat uitgebreid in op de oorzaken van luisterproblemen. Het geeft er ook structurele oplossingen voor. Hiervoor betreden we vele uiteenlopende wetenschapsterreinen, maar ook de meer experimentele of holistische disciplines komen aan bod.


Dit boek schreef ik dus voor mensen die hun luistervaardigheden willen verbreden en verdiepen. Je vindt er tal van nieuwe inzichten in. Ik luisterde namelijk naar vele wetenschappers en voegde hun en mijn waarden samen tot een nieuw geheel.



7 luister niveaus

In mijn werk en leven onderscheid ik zeven soorten ruis. Vandaar dat ik ook zeven niveaus beschrijf waarop je kunt luisteren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de ruis van je energietekort. Als je door welke oorzaak ook te weinig energie hebt, kun je niet volledig naar een ander luisteren. Je luistert dan veel meer naar jezelf om het energietekort aan te vullen. Dit is het eerste luisterniveau, zelfgericht luisteren. Of wat doe je als iemand plotseling heftige emoties uit? De ruis van je angst voor die emoties kan je dan belemmeren om apathisch te luisteren. Elk van de zeven soorten ruis die ik onderscheid, hoort in het model in dit boek bij een specifiek niveau van luisteren.


In hoofdstuk 1 introduceer ik het overkoepelende luistermodel met zeven niveaus van luisteren. Dit hoofdstuk is van belang om goed te begrijpen waar jouw belemmeringen in het luisteren zitten. In de hoofdstukken 2 tot en met 8 leer je alle zeven luisterniveaus in detail kennen en wat je kunt doen om de bijbehorende ruis los te laten. Je leert hoe je de luisterniveaus kunt toepassen in je werk en dagelijks leven. De hoofdstukken hebben een natuurlijke volgorde, maar je kunt ze ook afzonderlijk lezen. In hoofdstuk 9 passen we het model toe in drie verschillende contexten: het individuele niveau, het teamniveau en het organisatorische niveau. Ik wens je toe dat je als je dit boek leest, je steeds bewuster kunt schakelen tussen de zeven niveaus. Jouw contact zal zich sterk verdiepen. Geniet ervan.

Aan het werk

Als je meer wilt weten over de inhoud van dit boek, of als je in dialoog wilt over hoe je het in de praktijk kunt brengen, kom dan naar een van onze open Q&A-sessies.


Tijdens deze interactieve Q&A-sessies kunt je casus casus inbrengen, een dialoog aangaan en feedback van anderen ontvangen. Een van de trainers van de training Leiderschap in Luisteren zal de Q&A begeleiden.

Aanmelden Q&A
Share by: